נשמח לעמוד לשירותכם
ולייעץ בכל עת!

היטל השבחה הוא מס המוטל על הבעלים של מקרקעין בשל עליית שווי כתוצאה מפעולה תכנונית של הוועדה המקומית לתכנון ובניה. ההיטל מחושב כמחצית משווי ההשבחה שחל בנכס כתוצאה הפעולה התכנונית.

היטל השבחה משולם בגין נכסים פרטיים ומסחריים ובלבד ששוי הנכס עלה כתוצאה מפעולה תכנונית ולא כתוצאה מעליית מחירי נדל”ן. מועד תשלום ההיטל הינו במועד המימוש של הקרקעין/הנכס, כלומר בעת מכירת הנכס משלמים עבור כל התכניות שאושרו במהלך השנים שהנכס היה בבעלותכם מיום רכישתו (במקרים של בנייה של בית מגורים צמוד קרקע מיום רכישת המגרש) או ביום קבלת היתר בניה למימוש זכויות שאושרו בתכנית בניין עירונית.

סוגי הערעורים שניתן להגיש

בעל מקרקעין רשאי לפעול בשתי דרכים לאחר קבלת שומת היטל השבחה:

כאשר הנישום מעוניין לערער על גובה הסכום שקיבל לשלם ניתן לערער בפני שמאי מכריע שאת מינויו ניתן לבקש בתוך 45 ימים מיום קבלת שומת הוועדה בדואר רשום ו/או מייל.

כאשר הנישום מעוניין לערער על מהות החיוב, כלומר הנישום גורס כי אין לוועדה כל סמכות לגבות ממנו היטל השבחה בגין המימוש ניתן להגיש ערר לועדת ערר באזור מגוריו.

ככל שהנישום משלם את היטל ההשבחה אין מניעה, במקביל, לנהל הליך ערעור בפני אחד מגופי הערעור שהוזכרו לעיל.

באילו מקרים ניתן לקבל פטור מתשלום היטל השבחה

חוק התכנון והבניה קובע באופן די ברור, בתוספת השלישית לחוק, מי זכאי לפטור מתשלום היטל השבחה. בין היתר ניתן פטור לבעלי נכסים בשכונות שיקום, פטור להרחבת דיור לשם שיפור הדיור (פטור הידוע בשם פטור 140 מ”ר, פטור להקמת מוסדות דת, מוסדות חינוך ועוד.

שמאי מומחה יוכל לסייע לכם לקבל הקלות או פטור מתשלום

אם קיבלתם הודעה מהוועדה המקומית שעליכם לשלם היטל השבחה אל יאוש. חשוב להתייעץ עם שמאי מקרקעין מומחה ומקצועי שייבדוק האם גובה החיוב שעליכם לשלם תואם את ערכי השווי הרלוונטים והאם קיים קייס להגשת ערר להפחתת היטל השבחה. משרד השמאות דני הרשקוביץ מתמחה, בין היתר, בהגשת שומות נגדיות ומצליח במקרים רבים להפחית את גובה היטל השבחה. אז אם אתם מעוניינים להגיש ערר על היטל השבחה פנו אלינו בהקדם ונייעץ באשר לאפשרויות שעומדות בפניכם.