נשמח לעמוד לשירותכם
ולייעץ בכל עת!

תכנון מערכת התחבורה העתידית של ישראל רוקמת עור וגידים ובימים האחרונים החל לנוע, בין בת ים לפתח תקווה, הקו האדום של הרכבת הקלה.

הרכבת הקלה והקווים המתוכננים שלה מהווים נדבך אחד מתוך מערכת התחבורה הכוללת של גוש דן. נדבך נוסף הינו מערכת מטרו, שלושה קווים, שינועו בתת הקרקע של מרחב גוש דן ואזור המרכז של מדינת ישראל.

הפקעה

לצורך ביצוע התכניות יש להפקיע שטחים נרחבים בתוואי קווי המטרו המתוכננים לטובת תחילת התכנון והעבודות. ההפקעה מבוצעת בהתאם לפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור) 1943.

התכנית העיקרית הקובעת את תוואי המטרו הינה תמ”א/70 (תכנית מתאר ארצית). התכנית קובעת את אזורי ההשפעה של המטרו את אזור הליבה והטבעות המקיפות את אזור הליבה ואת מיקום התחנות. חלק מהשטחים הנכללים בתחום התכנית מיועדים להפקעה.

לאחרונה החלו במשרד התחבורה, המוסמך על פי החוק, להוציא צווי הפקעה לקרקעות המצויות התוואי הדרוש לחפירת המטרו. הקרקעות, במקרים רבים, בבעלות פרטית, נפגעות הן מבחינה תכנונית והן מבחינה קניינית.

שלבי ההפקעה

ההפקעה מבוצעת על פי סעיפים 5 ו- 7 לחוק. סעיף 5 הודעה על הפקעה. סעיף 7 תפיסת הנכס.

בעל קרקע המקבל הודעה ממדינת ישראל על הפקעה בקרקע או במקרקעין המצוייים בבעלותו זכאי לפיצוי בגין הפגיעה בשווי הנכס.

פיצוי הפקעה

פיצוי הפקעה ינתן בהתאם להוראות של סעיף 197 לחוק התו”ב. סעיף זה מאפשר לבעל קרקע לתבוע את המדינה/עירייה בגין הפגיעה בשווי הקרקע שבבעלותו.

במועד תפיסת החזקה מגיע בעל הקרקע פיצוי נוסף ככל ויש על הקרקע מבנים או שימושים כלשהם.

בפועל הפיצוי ינתן רק לאחר התפיסה בגין שני שלבי ההפקעה.

שמאי הפקעות

קיבלתם הודעה ממדינת ישראל או מרשות שהוסמכה על ידה שקרקע או מקרקעין המצויים בבעלותכם מופקעים פנו אלינו ונבדוק עבורכם את אומדן ירידת השווי.