נשמח לעמוד לשירותכם
ולייעץ בכל עת!

המטרו מתקדם: רגב חתמה על צווי הפקעה, הוכרזו הזוכים בניהול הקווים

אודי עציון

עודכן לאחרונה: 20.8.2023 / 20:49

אחרי עיכוב של חודשים חתמה שרת התחבורה על צווי הפקעה לשטחים הדרושים לפרויקט הרכבת התחתית והוכרזו החברות הישראליות והזרות שינהלו את תכנון וביצוע הקווים

יומיים אחרי תחילת הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן, שני ציוני דרך בפרויקט המטרו במרכז הארץ. אחרי עיכוב של חודשים חתמה שרת התחבורה מירי רגב על הפקעות קרקע ראשונות בתוואי קווי המטרו, הנדרשות כדי להתחיל החודשים הקרובים את שלב העתקת התשתיות בתוואי המטרו.

מדובר במבנים שהמדינה משתלטת עליהם, תוך מתן פיצויים לבעליהם, בעיקר בסביבת תחנות המטרו העתידיות. נת”ע שמנהלת את פרויקט המטרו, לצד הרכבת הקלה, העבירה למשרד התחבורה כ-900 צווי הפקעה. רגב סירבה במשך חודשים לחתום עליהם עד שתאושר תכנית הרכבת לאילת ותזכה לתקצוב משמעותי, מה שהתרחש לפני כשבועיים, כאשר הפרויקט קיבל 2.4 מיליארד שקל מתקציב הפיתוח של רכבת ישראל, על חשבון פרויקטים קיימים.

ממשרד התחבורה נמסר כי “כל הצווים שהגיעו לשולחנה של השרה מגורמי המקצוע, אגפי התכנון והלשכה המשפטית נחתמו, ככל ויהיו עוד הפקעות מוכנות השרה תחתום גם עליהם”.

מערכת המטרו כוללת שלושה קווים עיקריים שיחברו בין כל חלקי גוש דן, לצד קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. ומערכת קווי אוטובוס מהירים BRT. העלות הרשמית עומדת על 150 מיליארד שקל, אבל גורמי המקצוע מעריכים שתגיע בפועל לכ-200 מיליארד. חיים גליק, מנכ”ל נת”ע, אמר בשבוע שעבר כי למרות העיכובים של השנה האחרונה הפרויקט עומד בלוח שהוכרז השנה, של פתיחת השלב הראשון ב-2034 והשני ב-2037.

פרויקט המטרו כולל רשת של שלושה קווים תת קרקעיים באורך כולל של 150 ק”מ ובהם 109 תחנות, המכסה 24 רשויות מקומיות ברחבי גוש דן. בקווים אלה צפויים לנסוע כשני מיליון נוסעים ביום.

קו המטרו הראשון (M1), באורך 85 ק”מ, ינוע בציר צפון-דרום וישרת את הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים ובהם תע”ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.

קו המטרו השני (M2) יהיה באורך 25 ק”מ וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים פתח תקווה, רמת-גן, בני ברק, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.

קו המטרו השלישי (3M), באורך 39 ק”מ, יהיה קו חצי טבעתי שיחבר בין כל הקווים וישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, קריית-אונו, פתח-תקוה, תל-אביב, רמת השרון והרצליה, ואזורי פיתוח עתידיים ובהם גליל ים, מערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.

במקביל הכריזו הערב משרדי התחבורה, האוצר ונת”ע, על הזוכים במכרז לניהול התכנון ולניהול הביצוע של קווי המטרו, חברות ישראליות וזרות , שיזכו בתקציבים של מיליארדי שקלים בשערו הקרוב. רוב החברות שזכו הן כאלה שהשתתפו בתכנון ובניית הקו האדום. הקבוצות הזוכות

בקו M1 זכתה קבוצה המורכבת מיניב זוהר הנדסה בע”מ, דנה הנדסה בע”מ, MM S.P.A האיטלקית, לוי שטרק, וזילבשטיין ייעוץ הנדסי בע”מ.

בקוM2 זכתה קבוצה המורכבת מדוד אקרשטיין בע”מ, WSP UK LTD הבריטית ודקר בנייה והנדסה בע”מ.

בקוM3 זכתה קבוצה המורכבת מדבלמן פרצלינה ניהול פרויקטים ומבנים בע”מ, Artelia SAS האיטלקית
ומהוד הנדסה.עוד בוואלה!

רגב מסרה כי “אנחנו לא עוצרים בקו האדום, אלא ממשיכים בכל המרץ כדי לספק לתושבי ישראל אלטרנטיבה איכותית לרכב הפרטי, הגודש את כבישי הארץ. כי אין פתרון אחר לבעיית העומסים והפקקים, ולמחסור בחנייה. אני שמחה לחתום על צווי הפקעה ראשונים המבטיחים זמינות קרקע בתוואי המתוכנן למטרו. ההיענות הגדולה למכרז ניהול הקווים, שאליו ניגשו גופי תשתית, תחבורה ופיננסים מובילים מהארץ ומהעולם, מעידה על חוסנה ויציבותה של מדינת ישראל ועל הביטחון של השוק המקומי והבינלאומי בעתיד הכלכלה הישראלית. בימים אלה, כאשר יש כאלה המנסים לערער את ביטחוננו ומפזרים נבואות זעם כלכליות ואחרות, טוב לראות הבעת אמון כה גורפת”.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, מסר כי “אחרי שבשעה טובה הושק הקו האדום, אנחנו ממשיכים במלא המרץ למימוש פרויקט המטרו. בחירת מנהלי הקווים מהווה צעד חשוב בפרויקט התשתית הגדול שנבנה אי-פעם בישראל, שיאפשר להסיע מיליוני נוסעים בכל מרחב גוש דן ויתרום לחיבור הפריפריה למרכז”.

מנכ”ל נת”ע, חיים גליק, מסר כי “נת”ע ערוכה ומוכנה להקמת המטרו בגוש דן, ויעיד על כך יותר מכל הקו האדום. נת”ע והחברות השותפות לקווי הרק”ל צברו ניסיון רב בשנים האחרונות, ידע וניסיון ייחודי בתחום הרכבות והמנהרות שיהוו את הבסיס המוצק להקמת קווי המטרו”.



מפת המטרו. נת"ע, אתר רשמי