נשמח לעמוד לשירותכם
ולייעץ בכל עת!

חכירה מרשות מקרקעי ישראל

חכירה הינה זכות נמוכה יותר מזכות הבעלות. כלומר, חכירה היא זכות שניתנת לאדם לתקופה מוגבלת בתמורה לסכום כסף שנקבע בחוזה בין הצדדים. בתום תקופת החכירה על החוכר להחזיר את הקרקע לבעלי הקרקע לרבות כל הבנוי על הקרקע ללא קבלת פיצוי בגין הבינוי.

תקופת החכירה הנפוצה במדינה הינה ל-49 שנים ותקופת חכירה נוספת של 49 שנים נוספות. בשנים האחרונות החלו ברשות מקרקעי ישראל להחכיר את הקרקע לתקופה של 98 שנים ועוד 98 שנים.

חכירה יכולה להיות חכירה מהוונת – כלומר חכירה שכל הסכום משולם מראש או חכירה לא מהוונת שדמי החכירה משולמים בכל חודש. כיום סוג של חכירה לא מהוונת אינו נפוץ ורוב רובן של החכירות הינן חכירות מהוונות.

קיימת חכירה במגזר העירוני וחכירה במגזר החקלאי.

חוזה החכירה יכלול סעיפים מהותיים כדלקמן:

  • כתובת המוחכר: רחוב, עיר, גוש, חלקה.
  • שטח החלקה/מגרש.
  • תשריט המוחכר (חשוב מאוד לשים לב שהסימון בתשריט יהיה תואם לנכתב בחוזה, לדוגמה אם בתשריט המגרש המוחכר מסומן באות “ב” חשוב להקפיד שגם בחוזה יהיה כתוב שהמגרש מהווה את מגרש “ב”).
  • תקופת החכירה.
  • תקופה האופציה, ככל שקיימת.
  • מטרת החכירה.
  • קיבולת הבניה (בבניה נמוכה הקיבולת המינימלית הינה 160 מ”ר).

תשלומים לרשות מקרקעי ישראל

חידוש חכירה – בתום תקופת החכירה נדרש החוכר לשלם בגין חידוש תקופת החכירה. גובה התשלום הינו אחוז מסויים משווי הקרקע (אחוז התשלום משתנה בהתאם לשטח הקרקע). שווי הקרקע נקבע על ידי רשות מקרקעי ישראל על פי שומה שעורך שמאי מקרקעין.

דמי היתר– חוכר אשר מבקש לשנות את קיבולת הבניה (תוספת בניה), לפצל את הבית ל-2 יחידות דיור, שינוי בשימוש (לדוגמה-ממשרדים למסחר) או כל שינוי המצריך לקבל היתר בניה מהוועדה המקומית.

דמי הסכמה – נהוג במגזר החקלאי.

 הפחתת דמי היתר

על קביעת התשלום של רשות מקרקעי ישראל ניתן להגיש השגה באמצעות שמאי מקרקעין.

משרדינו מתמחה בהפחתת דמי היתר.  קיבלתם דרישת תשלום מרשות מקרקעי ישראל פנו אלינו ונבדוק בעבורכם את דרישת התשלום ואת שומת המקרקעין שקיבלתם מהרשות.